hold i nakken

Hold i nakken

Hold i nakken

At få hold i nakken kan være en både smertefuld og ubehagelig oplevelse. Men der er heldigvis flere måder hvorpå man kan løse problemet, og lindre smerterne. Herunder er især fysiurgisk massage en rigtig god ide, da du på denne måde kan få behandlet dit hold i nakke, og samtidig kan få hjælp mod at det sker igen.

Sådan opstår hold i nakken

Der er flere forskellige måder man kan få hold i nakken på. Her er oversigt over de mest typiske årsager:

  • Det kan ske ved at man sover i en uheldig sovestilling. Hvilket gør man vågner med en ubehagelig smerte og en modvillig nakke
  • Det er også muligt at man får hold i nakken, fordi man har spændinger. Dette kommer ikke fra den ene dag til den anden, men opbygger sig over længere tid
  • Kulde og træk kan også resultere i hold i nakken, så det er derfor noget man også skal være opmærksom på.
  • Hold i nakken kan også opstå i forbindelse med træning. Så det er vigtigt man udfører alle træningsøvelser korrekt. Især træningsøvelser der involverer nakke, skuldre og ryg.
  • Piskesmæld og slidgigt kan også medføre denne smerte

Massage kan hjælpe ved hold i nakken

Hvis du har fået hold i nakken, kan fysiurgisk massage hjælpe. Det massøren kan gøre, er at finde de problemområderne, og derefter lindre smerterne, og tage fat om problemet.

Det betyder at massagen løser op for spændingerne, ved at løsne op for dit hold i nakken.

Dette kan bl.a. gøres ved at der trykkes ned på musklen, og derved løsner den op. Det gør at ømheden i nakken formindskes.

En enkelt massage kurerer ikke fuldstændigt dit hold i nakken, men det lindrer, og efter nogle flere gange massage, vil musklerne være løst så meget op, at problemet formindskes betragteligt.

Triggerpunktsmassage er effektivt mod hold i nakken

Triggerpunktsmassage er en god massageform til at behandle denne smerte – afhængig af hvor slemt tilfældet er. Ved denne massage benyttes end mere direkte tryk og friktion. På den måde kommer massøren ned i de dybere lag af muskel- og vævsfilt, og der derved frigøres væv og muskler til at frigøre spændinger.

Sådan kan du forebygge hold i nakken

Der er flere øvelser du kan udføre for at forebygge denne smerte eller lås i nakken. Det der kræves for at forebygge på egen hånd, er at lave øvelser, der bruger strækning og manipulation. Her er nogle enkle øvelser du kan bruge til at forebygge denne type smerte med:

  • Rul dine skuldre baglæns op og ned ti gange
  • Klem dine skulderbladene sammen ti gange
  • Skub hovedet bagud i bilens hovedstøtte eller i hånden og hold den i 30 sekunder
  • Placer dit øre på din skulder ti gange på hver side

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *